
Ik ben maar in bijberoep bezig, ik heb geen ondernemingsplan nodig.
Pff, ik heb genoeg geld op mijn spaarrekening staan. Ik kan wel doen wat ik wil zonder er naar te kijken.
Ik heb een ‘simpel’ product, het is niet de moeite.
‘Ik heb geen budget om te spenderen, hoe kan ik dan ondernemen zonder geld te investeren?’
Ik zie wel wanneer ik naar hoofdberoep ga, eerst nog wat ‘proberen’.
Ja? Herkenbaar? Heb ik je inwendig effe “bewust” doen lachen?
Hoor jij het nu in Keulen donderen of heb je zoiets van ‘hahaaaa, dat van mij is in orde!’?
In het eerste geval: dat is hélemaal oké. Wanneer je start met ondernemen, is het eerste dat je wil doen gewoon je eigen idee uitwerken, toch? Ook ik heb dit voor mijn 1e bedrijf Léon niet gedaan. Enkele maanden later kwam wel het besef dat dit wel een heel nuttig iets is.
Wat is nu juist een ondernemingsplan?
Heel simpel gezegd is dit een manier om te gaan bekijken wat je juist wil bereiken met je onderneming en hoe je dit gaat doen.
- Al je juridische informatie (ondernemingsnummer, opstartdatum, ondernemingsvorm, al dan niet BTW-plichtig…)
- Jouw missie (waarom, wat, wie, waarden & normen)
- Visie (Waar wil je naartoe, waar streef je naar en wat zijn je korte/lange termijn doelen?,…)
- Welk product? (Probleemstelling, oplossing, beantwoording aan behoefte, waarom uniek?, productieproces, technologieën, patenten…)
- Samenwerkingen met leveranciers (ga je bepaalde dingen uitbesteden bv, met wie ga je samenwerken…)
- Een volledige marktanalyse (klanten, concurrenten, sectoren, budgetten, marktpositie…)
- Jouw doelgroep (leeftijd, locatie, beroep, levensstijl…) -> eigenlijk jouw ideale klant.
- SWOT analyse (sterktes, zwaktes, opportuniteiten, bedreigingen)
- Alle P’s (product, prijs, plaats, promotie, proces, partners..)
- Jouw huisstijl & branding
- Financieel plan
Na het opstellen van jouw ondernemingsplan heb je een mooie strategie waar je mee aan de slag kan en deze vorm dan ook de basis van je onderneming. Wanneer je dit verder aangevuld met jouw persoonlijke ervaring, verhaal en ‘waarom’, kom je tot een compleet geheel waar je uit kan groeien.

Ik ben maar in bijberoep bezig, ik heb geen ondernemingsplan nodig.
Je wil dus eigenlijk niet serieus genomen worden? Ah, toch wel? Je bouwt geloofwaardigheid op door te zorgen dat je een waterdicht plan hebt.
Pff, ik heb genoeg geld op mijn spaarrekening staan. Ik kan wel doen wat ik wil zonder er naar te kijken.
Super! Zoveel te beter. Ik als ondernemer weet graag waar mijn geld naartoe gaat. Of dit geen nutteloze aankoop is. Wil ook graag verdienen aan mijn bedrijf. Jij niet?
Ik heb een ‘simpel’ product, het is niet de moeite.
De marketing voor een ‘simpel’ product is even complex als een ingewikkelder product. Voor beide moet moeite gedaan worden en dat gaat veel makkelijker wanneer je een ondernemingsplan én financieel plan hebt om op terug te vallen.
‘Ik heb geen budget om te spenderen, hoe kan ik dan ondernemen zonder geld te investeren?’
Je kan op een heel nauwkeurige manier alles gaan bekijken qua inkomsten, budget en kosten bij de opmaak van een financieel plan. Zo zie jij waar er ruimte is voor groei.
Ik zie wel wanneer ik naar hoofdberoep ga, eerst nog wat ‘proberen’.
Laat ons 1 dingen duidelijk maken: proberen kost OOK geld. En tijd. En moeite. Start je niet liever met een gegronde fundering dan te gaan bouwen op zand, wachtend tot de zee te dicht komt?
Win een gratis brainstormsessie!

Ben je benieuwd naar mijn aanbod?
Plan gerust een kennismakingsgesprek in en voel je van harte welkom om al je vragen meteen op tafel te gooien. Geen vraag is voor mij te veel en ‘domme’ vragen bestaan niet.